Tillskotten som ökar orken

Maten vi äter idag har inte samma mängd mineraler och vitaminer som förr i tiden, då industrin odlar i en takt naturen och markerna inte hänger med i och djurens foder är inte naturligt längre. Vi får också i oss mycket processad mat och mineralfattigt vatten. Näringen har försvunnit i takt med att vi lever stressade liv som höjer efterfrågan ytterligare. Som bergsklättrare är det extra viktigt att få i dig allt du behöver. Här nedan följer förslag på tillskott som kan hjälpa dig orka.

B-vitaminer

Det finns många B-vitaminer, och tillsammans jobbar de för att ge dig en bra mitokondriell hälsa, matsmältning och ett fungerande nervsystem. Är du vegan är just B12 viktigt att tillsätta, då det är väldigt svårt att tillgodose behovet med enbart vegetabiliska alternativ.

D-vitamin

Det är viktigt att få i sig D-vitamin via kosten i Sverige. Det eftersom vi får i oss för lite på grund av att solen är för svag större delen av året. D-vitamin gör oss inte bara piggare, utan bidrar också till ett starkt immunförsvar och skyddar mot depression.

Mineraler

Mineralfattiga jordar och mineralfattigt vatten ökar behovet för att få i sig mineraler i form av tillskott. Speciellt zink och magnesium som motverkar stress och trötthet. Vill du ha hjälp att hitta bra tillskott så klicka här.